BeBiodiversity logo

MENU
BeBiodiversity MakeSenz – Gebruik lokale grondstoffen

MakeSenz – Gebruik lokale grondstoffen

BIODIVERSITEIT IS ONZE BUSINESS !

 

Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En we merken heel wat voordelen op van die keuze voor biodiversiteit. MakeSenz is gespecialiseerd in cosmetica. Ze werken met een uiterst streng lastenboek voor de aankoop van grondstoffen. Dit zorgt voor meer respect voor het milieu en de biodiversiteit.

Het uitzicht van cosmetica laat het niet vermoeden, maar deze producten kunnen een zware impact op de biodiversiteit en op het milieu hebben. Sophie Trenteseaux weet waarover ze spreekt: ze werkte zo’n 15 jaar in de cosmetica-industrie. Om een antwoord te bieden aan klanten die, zoals zijzelf, op zoek waren naar milieuvriendelijke oplossingen, volgde ze een opleiding aromatherapie en richtte ze MakeSenz op in 2012. Haar doel? Consumenten warm maken voor duurzame cosmetica via workshops en conferenties en haar producten in België laten maken met de juiste ingrediënten die de labels bio, vegan en zelfs Slow Cosmétique (*) opleverden. “Ons motto is minder, maar beter produceren. En we kiezen voor verpakkingen in glas of herbruikbaar plastic” zegt Sophie.

Hennep-, camelina- en koolzaadolie 

Sophie bevestigt resoluut: de acties die het bedrijf neemt ten voordele van biodiversiteit zijn talrijk, maar ze legt terecht in de eerste plaats de nadruk op het aankoopbeleid: “Dat vormt in mijn ogen het gevoeligste punt van een cosmeticabedrijf (…) Toen ik besloot met MakeSenz van start te gaan, was het eerste wat ik deed op zoek gaan naar leveranciers (…).  Het is weinig geweten, maar er zijn in België leveranciers van hennep-, camelina- en koolzaadolie. Die zijn reeds actief in de voedingssector en hun producten hebben de juiste eigenschappen voor het maken van gezonde, milieuvriendelijke schoonheidsproducten met een positieve impact op de biodiversiteit.”

Verder gaan in het lokaal aankopen van grondstoffen 

Eén van de projecten die Sophie nauw aan het hart liggen is de inspanning om grondstoffen zo veel mogelijk lokaal aan te kopen, in België en in Frankrijk, en op die manier de afgelegde kilometers te verlagen. Dat verkleint de ecologische voetafdruk van haar producten en heeft positieve gevolgen voor de biodiversiteit en past ook in het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Haar zoektocht naar lokale ingrediënten laat ook toe haar productaanbod -al een dertigtal producten-, dat nu al een dertigtal producten beslaat, uit te breiden voor haar steeds groeiend cliënteel.

BeBiodiversity MakeSenz – Gebruik lokale grondstoffen
Sophie Trenteseaux (credit : @Philippe Meysmans)

Zin in meer ? Ontdek andere voorbeelden in de brochure Biodiversiteit is onze business.

Er zijn vele manieren om de waarde van biodiversiteit in het bedrijfsleven te brengen: via de terreinen en gebouwen, de infrastructuren, de productieprocessen of nog via het aankoopbeleid. Met een aangescherpt invoerbeleid en het aanmoedigen van leveranciers om duurzaam te werk te gaan, kan de biodiversiteit een grote stap vooruit zetten. Bekijk zeker www.biodiversitree.be om u op weg te helpen met uw project voor biodiversiteit, of om uw inspanningen op te waarderen.

(*)Slow Cosmétique is een beweging die strijdt voor het gebruik van alternatieve schoonheidsproducten. Het is een initiatief van de gelijknamige organisatie en haar partners.
www.slow-cosmetique.org 

Meer news

BeBiodiversity Biodiversiteit als dam tegen overstromingsschade

Biodiversiteit als dam tegen overstromingsschade

In het licht van de menselijke tragedies die overstromingen veroorzaken, kan het cynisch lijken te wijzen op milieuproblemen of op het verlies van biodiversiteit; toch zijn die fenomenen nauw met elkaar verbonden. Het behoud van biodiverse gebieden kan de effecten van watersnood helpen voorkomen of milderen en zorgt tegelijkertijd voor een veilige, gezonde en aangename leefomgeving.

Lees meer
BeBiodiversity Ruimte voor biodiversiteit

Ruimte voor biodiversiteit

Hebt u al gehoord over de wedstrijd « 1 m² voor biodiversiteit » ? Nee ? Geen probleem, we zullen het uitleggen! De beweging #Samen voor Biodiversiteit zit achter deze wedstrijd en moedigt iedereen aan om meer ruimte te geven aan planten en wilde dieren rond onze huizen.

Lees meer
BeBiodiversity Afval in zee: wat moeten dieren ermee!

Afval in zee: wat moeten dieren ermee!

Een sigarettenpeuk die in de rioolput wordt gegooid, een plastic zakje dat uit je hand glipt en door de wind wordt weggeblazen, een wegwerpmasker dat uit de auto of uit een broekzak valt… Kleine gebaren die soms onbeduidend lijken maar ernstige gevolgen hebben voor de biodiversiteit. Afval is overal en helaas belandt veel ervan in zee en oceanen. Onze Noordzee wordt niet gespaard.

Lees meer
BeBiodiversity Onze Noordzee onder de loep

Onze Noordzee onder de loep

Ze is misschien niet zo betoverend als het turquoise water van de tropen, maar dat belet niet dat onze Noordzee een rijke biodiversiteit herbergt! Met haar 2.000 dier- en plantensoorten, verspreid over 3.454 km², speelt onze Noordzee een essentiële rol in het landschap en de economie van ons land. Ze wordt ook beschermd: hiervoor is meer dan een derde (37%) aangewezen als beschermd Natura 2000-gebied.

Lees meer
BeBiodiversity Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De bouwsector heeft veel impact op de natuur en de ecosystemen: van bij de winning van de grondstoffen of productie van de bouwmaterialen en hun transport naar de werf, tot en met kwesties als thermische en geluidsisolatie. Hoe kunnen we de schadelijke impact van gebouwen op fauna en flora beperken en de betonnering een halt toeroepen?

Lees meer
BeBiodiversity Belvas: geëngageerde chocolade!

Belvas: geëngageerde chocolade!

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. Chocolade zit in het DNA van de Belgen. Ze eten er jaarlijks gemiddeld 8 kilo van. Deze zoete lekkernij heeft echter al te vaak een bittere nasmaak voor de biodiversiteit door de ontbossing en vervuiling die de productie van chocola in de hand werkt. Vanuit een bekommernis om maatschappelijke en milieukwesties is Thierry Noesen, oprichter van Belvas, een bedrijf begonnen dat biodiversiteit en gezondheid hoog in het vaandel draagt bij het maken van kwaliteitsvolle chocolade.

Lees meer
Ontdek al onze nieuwsberichten Ontdek al onze nieuwsberichten