BeBiodiversity logo

MENU
BeBiodiversity Een nieuwe manier van consumeren om bossen te beschermen

Een nieuwe manier van consumeren om bossen te beschermen

Menselijke activiteiten zijn afhankelijk van de biodiversiteit en van de diensten die ze ons rechtstreeks of onrechtstreeks levert. We genieten van de weldaden en de producten van de biodiversiteit, soms afkomstig van verafgelegen ecosystemen, zoals een tropisch woud. Dat betekent dat onze acties ook een impact kunnen hebben op die ecosystemen, dichtbij of veraf.

De bewuste burgers-consumenten kunnen dagelijks keuzes maken die bijdragen tot de bescherming van de biodiversiteit. Maar het is duidelijk dat er meer nodig is dan de acties van burgers. Ook de overheden en de bedrijven moeten hun deel doen.

De Belgische overheden ondernamen reeds acties om de biodiversiteit te beschermen op alle beleidsniveaus. Ons land heeft recent de “Amsterdam Declarations Partnership” ondertekend om de ingevoerde ontbossing te bestrijden?

Op Europees niveau heeft de Commissie in het kader van de Green Deal brede initiatieven voorgesteld die de gezondheid van bossen zou moeten versterken, voornamelijk via de biodiversiteitsstrategie voor 2030 en de strategie “Van Boer tot bord (Farm to Fork)”, waarmee men de voedselketen duurzamer wil maken.

BeBiodiversity Een nieuwe manier van consumeren om bossen te beschermen
Palmolivelden, Negeri Sembilan, Maleisië (foto : Nazarizal Mohammad, Unsplash)

Welke oplossingen kan een aanpassing van onze consumptiegewoonten brengen?

Ook als burger kunnen we iets doen. Iedereen kan meewerken aan de bescherming van de bossen en de ecosystemen door een aantal goede consumptiegewoonten aan te nemen.

  • Kiezen voor gecertificeerde producten die geloofwaardige milieu- en sociale normen respecteren: de certificaten die open en voldoende informatie bieden over de keuzes in de hele productieketen, waarborgen een duurzame bosexploitatie en een fatsoenlijk loon en correcte gezondheidsvoorwaarden voor de werknemers. Voorbeelden: het FSC-label voor hout en papier, RSPO voor palmolie, of nog Fairtrade voor cacao en koffie. Meer weten over de labels, klik hier (fr).
  • Kiezen voor minder rood vlees en voor meer plantaardige eiwitten in je voeding: Europa voert jaarlijks 35 miljoen ton soja voor veevoeder in. De soja-teelt en vleesproductie (hier en elders) leggen een enorme druk op het milieu. Daarom is het eten van minder vlees en de keuze voor lokaal gekweekt vlees (met lokale voeding) of de keuze voor plantaardige eiwitten en peulvruchten een relatief eenvoudige, maar impactvolle, dagelijkse geste om bossen en ecosystemen te beschermen.
  • Kies voor gerecycleerde of tweedehandsartikelen: met de ontwikkeling van de circulaire economie wordt het gemakkelijker om gerecycleerde producten (bv. papier) of tweedehandsartikelen zoals meubelen, huisraad, kleding, schoenen en andere lederen accessoires, …  te kopen. Hergebruik of recyclage spaart grondstoffen uit, zodat geen nieuwe exploitatie van bossen of ecosystemen nodig is voor deze goederen.
  • Verse en huisbereide maaltijden: door je gerechten zo veel mogelijk met lokale en seizoensproducten te bereiden, beperk je je consumptie van verwerkte producten. Bewerkte voedingsproducten bevatten vaak ingrediënten met een hoog risico op ontbossing of een andere negatieve impact op de biodiversiteit (palmolie, soja-producten, goedkoop (geïmporteerd) vlees,…). Alternatief kan je kiezen voor gecertificeerde voedingsproducten (zie hierboven).
BeBiodiversity Een nieuwe manier van consumeren om bossen te beschermen
Palmolievruchten, papierafval, vegetarische gerechten, koffiebonen (foto credits: Unsplash)

Meer news

BeBiodiversity Biodiversiteit als dam tegen overstromingsschade

Biodiversiteit als dam tegen overstromingsschade

In het licht van de menselijke tragedies die overstromingen veroorzaken, kan het cynisch lijken te wijzen op milieuproblemen of op het verlies van biodiversiteit; toch zijn die fenomenen nauw met elkaar verbonden. Het behoud van biodiverse gebieden kan de effecten van watersnood helpen voorkomen of milderen en zorgt tegelijkertijd voor een veilige, gezonde en aangename leefomgeving.

Lees meer
BeBiodiversity Ruimte voor biodiversiteit

Ruimte voor biodiversiteit

Hebt u al gehoord over de wedstrijd « 1 m² voor biodiversiteit » ? Nee ? Geen probleem, we zullen het uitleggen! De beweging #Samen voor Biodiversiteit zit achter deze wedstrijd en moedigt iedereen aan om meer ruimte te geven aan planten en wilde dieren rond onze huizen.

Lees meer
BeBiodiversity Afval in zee: wat moeten dieren ermee!

Afval in zee: wat moeten dieren ermee!

Een sigarettenpeuk die in de rioolput wordt gegooid, een plastic zakje dat uit je hand glipt en door de wind wordt weggeblazen, een wegwerpmasker dat uit de auto of uit een broekzak valt… Kleine gebaren die soms onbeduidend lijken maar ernstige gevolgen hebben voor de biodiversiteit. Afval is overal en helaas belandt veel ervan in zee en oceanen. Onze Noordzee wordt niet gespaard.

Lees meer
BeBiodiversity Onze Noordzee onder de loep

Onze Noordzee onder de loep

Ze is misschien niet zo betoverend als het turquoise water van de tropen, maar dat belet niet dat onze Noordzee een rijke biodiversiteit herbergt! Met haar 2.000 dier- en plantensoorten, verspreid over 3.454 km², speelt onze Noordzee een essentiële rol in het landschap en de economie van ons land. Ze wordt ook beschermd: hiervoor is meer dan een derde (37%) aangewezen als beschermd Natura 2000-gebied.

Lees meer
BeBiodiversity Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De bouwsector heeft veel impact op de natuur en de ecosystemen: van bij de winning van de grondstoffen of productie van de bouwmaterialen en hun transport naar de werf, tot en met kwesties als thermische en geluidsisolatie. Hoe kunnen we de schadelijke impact van gebouwen op fauna en flora beperken en de betonnering een halt toeroepen?

Lees meer
BeBiodiversity Belvas: geëngageerde chocolade!

Belvas: geëngageerde chocolade!

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. Chocolade zit in het DNA van de Belgen. Ze eten er jaarlijks gemiddeld 8 kilo van. Deze zoete lekkernij heeft echter al te vaak een bittere nasmaak voor de biodiversiteit door de ontbossing en vervuiling die de productie van chocola in de hand werkt. Vanuit een bekommernis om maatschappelijke en milieukwesties is Thierry Noesen, oprichter van Belvas, een bedrijf begonnen dat biodiversiteit en gezondheid hoog in het vaandel draagt bij het maken van kwaliteitsvolle chocolade.

Lees meer
Ontdek al onze nieuwsberichten Ontdek al onze nieuwsberichten