BeBiodiversity logo

MENU
BeBiodiversity De mode-industrie en de achteruitgang van de biodiversiteit

De mode-industrie en de achteruitgang van de biodiversiteit

Het maken van kleding en accessoires hangt grotendeels af van de biodiversiteit en de natuur: van de goede gezondheid van de bodem waarop katoen of linnen wordt geteeld, tot de bomen die het hout leveren dat nodig is om vezels te produceren, of de dieren die worden gekweekt voor hun wol of leer… Nu we zo veel kleding hebben geproduceerd, kunnen de fabrikanten niet langer de schade door het milieu negeren. Nu we geconfronteerd worden met de uitputting van de hulpbronnen en de verdwijning van de natuurlijke habitats, worden textieldeskundigen opgeroepen om hun verantwoordelijkheid op te nemen en de kledingsector opnieuw uit te vinden.

Vele modefabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat hun productieketen en grondstoffen rechtstreeks afhankelijk zijn van de biodiversiteit, en onder druk van de consumenten, beschikken ze nu over een “biodiversiteits-” of “milieubeschermings”plan. Zo heeft een groep zijn  uitstoot van broeikassen tussen 2015 en 2018 met 36 % verminderd[i] en tracht deze de traceerbaarheid van zijn grondstoffen volledig transparant te maken. Het engagement van de luxehuizen is belangrijk omdat hun invloed op de kledingsector zo groot is dat hun aandacht voor ecologie en arbeidsrechten in de hele modewereld voelbaar zal zijn. Andere groepen, die bekend staan als fast-fashion modellen (d.w.z. die zeer vervuilend zijn) hebben zich er ondanks alles toe verbonden in hun processen meer rekening te houden met de biodiversiteit en werken samen met internationale en lokale verenigingen.

Het blijft moeilijk om een onderscheid te maken tussen zich echt engageren voor het milieu en greenwashing[1]. Zetten zij zich oprecht in voor het milieu of pronken zij hiermee op hun websites alleen maar om de consument gerust te stellen?

Ondanks deze verbintenissen volstaan de geleverde inspanningen duidelijk niet gelet op de toenemende achteruitgang van de biodiversiteit en de natuurlijke hulpbronnen. En jammer genoeg lijkt het productietempo niet af te nemen, als we afgaan op de snelheid waarmee de verschillende soorten kleding in de rekken terechtkomen.

BeBiodiversity De mode-industrie en de achteruitgang van de biodiversiteit
ILLUSTRATED BY ELIN SVENSSON

Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven voor fast fashion. De “slow fashion”-beweging verkiest kwaliteit boven kwantiteit voor duurzame en tijdloze kledingstukken. Veel merken bieden meer ecologische producten aan die worden gemaakt van biologische materialen (katoen, linnen, wol, plantaardig leer) en/of gerecycleerde materialen (textiel, plastic, enz.) en die worden ontworpen in Europa of zelfs lokaal en in omstandigheden waarbij de werknemers en het milieu worden gerespecteerd. Sommige merknamen leggen zich ook toe op de recycling van gebruikte kleding en moedigen hun klanten aan om artikelen in te leveren die niet meer worden gebruikt.

Het is aan de consumenten om zich te informeren en te kiezen voor echte oplossingen waarbij de biodiversiteit wordt gerespecteerd. Tweedehands kleding of het huren van kleding zijn bijvoorbeeld interessante alternatieven.

[1] Greenwashingofgroenwassen is eenmarketing-ofpublic-relationsprocesdat door een organisatie (bedrijf, territoriale of nationale overheidsdienst,…) wordt gebruikt om zichzelf een misleidend  beeld van ecologische verantwoordelijkheid te geven.
Meestal zijn de gemaakte kosten meer bestemd voorreclame dan voor echte acties ten gunste van hetmilieu ende duurzame ontwikkeling. https://nl.wikipedia.org/wiki/Greenwashing

[i] https://www.lemonde.fr/economie/article/2020/02/25/l-industrie-textile-est-emblematique-de-tous-les-exces-de-la-societe-de-consommation_6030747_3234.html

Meer news

BeBiodiversity Onze Noordzee onder de loep

Onze Noordzee onder de loep

Ze is misschien niet zo betoverend als het turquoise water van de tropen, maar dat belet niet dat onze Noordzee een rijke biodiversiteit herbergt! Met haar 2.000 dier- en plantensoorten, verspreid over 3.454 km², speelt onze Noordzee een essentiële rol in het landschap en de economie van ons land. Ze wordt ook beschermd: hiervoor is meer dan een derde (37%) aangewezen als beschermd Natura 2000-gebied.

Lees meer
BeBiodiversity De trend volgen door kleding een tweede leven te geven

De trend volgen door kleding een tweede leven te geven

De meest effectieve oplossing om de biodiversiteit te behouden, is geen nieuwe kleding meer te kopen. Op die manier wordt het gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het energieverbruik en de vervuiling veroorzaakt door de vervaardiging en het transport ervan voorkomen. Er bestaan veel alternatieven voor nieuwe kleding waarbij de biodiversiteit wordt gerespecteerd.

Lees meer
BeBiodiversity Biodiversiteit, slachtoffer van fast fashion

Biodiversiteit, slachtoffer van fast fashion

De modewereld met zijn wereldberoemde merken, modeshows en ontwerpers doet nog altijd dromen. De sector blijft synoniem voor verleiding, schoonheid en creativiteit. Maar die façade verhult een minder fraai beeld. De industrie krijgt steeds vaker kritiek op haar milieu-impact en haar mensonwaardige arbeidsomstandigheden. Door overconsumptie en vervuiling op grote schaal is de textielsector één van de meest vervuilende sectoren ter wereld.

Lees meer
BeBiodiversity Abattoir – Elke m² benutten voor biodiversiteit

Abattoir – Elke m² benutten voor biodiversiteit

BIODIVERSITEIT IS ONZE BUSINESS!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En we merken heel wat voordelen op van die keuze voor biodiversiteit. Als het over biodiversiteit gaat, bestaat er niet zoiets als een ‘kleine inspanning’: elke m² die we aan de natuur teruggeven telt. Dat is ook wat er leeft op de site van ABATTOIR, die één van de grootste stadsboerderijen van de Europese Unie herbergt.

Lees meer
BeBiodiversity Biodiversiteit in mijn bedrijf, natuurlijk!

Biodiversiteit in mijn bedrijf, natuurlijk!

Er zijn vele manieren om de waarde van biodiversiteit in het bedrijfsleven te brengen: via de terreinen en gebouwen, de infrastructuren, de productieprocessen of nog via het aankoopbeleid. Met een aangescherpt invoerbeleid en het aanmoedigen van leveranciers om duurzaam te werk te gaan, kan de biodiversiteit een grote stap vooruit zetten.

Lees meer
BeBiodiversity Créagora – Denk aan het terrein dat zich tot ver achter uw gebouw uitstrekt

Créagora – Denk aan het terrein dat zich tot ver achter uw gebouw uitstrekt

Biodiversiteit is onze business! Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En we merken heel wat voordelen op van die keuze voor biodiversiteit. In 2017 werd op initiatief van de Christelijke Mutualiteiten een nieuwe ruimte voor synergie in maatschappelijke vernieuwing in het leven geroepen: Créagora. Het ecologisch ontworpen gebouw staat in Champion, vlak bij de kruising van de E411 en de E42, en al bij het ontstaan van het architectuurproject was er een rol weggelegd voor biodiversiteit.

Lees meer
Ontdek al onze nieuwsberichten Ontdek al onze nieuwsberichten