BeBiodiversity Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit

Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit

Biodiversiteit is onze business !

 

Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De olifant met zijn serene levenskracht is het logo van Amanprana, een fairtrade merk van plantaardige en biologische schoonheids- en voedingsproducten. Dit symbool werd niet toevallig gekozen: het merk gaat voor een integrale aanpak van biodiversiteit.

De productieketen van Amanprana is milieuvriendelijk. Door producten in de handel te brengen die uitsluitend plantaardig en biologisch zijn, denkt het bedrijf na over de impact van de productie van grondstoffen op de natuur en het kiest voor kleine coöperaties die ijveren voor het intact houden van de biodiversiteit. De teelt van planten voor de cosmetica-industrie is immers vaak intensief met gebruik van pesticiden en dat soort landbouw is schadelijk voor de biodiversiteit, vervuilt natuurlijke rijkdommen en vernielt habitats. De productie van afval is een ander belangrijk probleem. Er is te veel afval dat niet wordt gerecycleerd en eindigt in de natuur. Daarom geeft Amanprana de voorkeur aan verpakking van glas of gerecycleerd karton. Er worden ook geen staaltjes uitgedeeld, die zijn immers een bron van verspilling en vervuiling door hun plastic verpakking.

Amanprana beschermt de biodiversiteit niet enkel via zijn producten maar ook via het ecologisch ontwerp van zijn kantoren. Zo zijn de vloer, de wanden en het houtskelet van duurzaam FSC-hout gemaakt en het meubilair van gerecycleerd hout. De hoofdzetel functioneert op hernieuwbare zonne- en windenergie om de voor dier- en plantensoorten schadelijke opwarming van onze planeet tegen te gaan. De werknemers worden aangemoedigd om met de fiets naar het werk te komen en krijgen duurzame werkkledij.

BeBiodiversity Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit
Chantal Voets, co-directrice d'Amanprana

Tot slot is Amanprana ook maatschappelijk betrokken met een actieve deelname aan diverse biodiversiteitsprojecten. Het merk is onder meer lid van de Slow Food-beweging, die staat voor een bewuste keuze voor kwaliteitsvolle voeding, geproduceerd met respect voor de natuur en die producent en consument opnieuw dichter bij elkaar wil brengen (korte keten). Het bedrijf werpt zich ook in de strijd tegen de vervuiling van de oceanen: door informatieve artikels te publiceren, een deel van de winst over te maken aan vzw’s voor de bescherming van de Noordzee, of door een geëngageerd sportevenement als de North Sea Challenge te organiseren.

Kortom Amanprana inspireert! Zoals Chantal Voets het verwoordt: « Wij hebben al vijftien jaar een voortrekkersrol met deze globale, inclusieve aanpak; alle aspecten van bij het begin in de ondernemingsstrategie integreren is veel gemakkelijker dan achteraf. »

Er zijn veel aanknopingspunten voor het verbeteren van de biodiversiteit in uw bedrijf:

  • via het terrein dat u bezet,
  • de inrichting van uw infrastructuur,
  • uw productieprocessen,
  • uw aankoopbeleid,
  • uw importbeleid,
  • en door uw leveranciers aan te moedigen om ook hun steentje bij te dragen.

Hulp bij het kiezen van acties of het valoriseren van uw inspanningen via www.biodiversitree.be
Download de brochure Biodiversiteit is onze business

Actus Associés

BeBiodiversity 4848CCAMLR: de commissie die de ecosystemen en de bijhorende biodiversiteit in de Antarctische wateren beschermt

CCAMLR: de commissie die de ecosystemen en de bijhorende biodiversiteit in de Antarctische wateren beschermt

De Commissie voor de Instandhouding van de Mariene Fauna en Flora van Antarctica (CCAMLR) werd in 1982 opgericht en onderscheidt zich door haar uitgebreide beheer van mariene ecosystemen in de Antarctische wateren. De Commissie baseert zich op een preventieve aanpak, waarbij de nadruk ligt op het beschermen en bewaren van de complexe interacties tussen soorten en hun omgeving.

Lees meer