BeBiodiversity logo

MENU
BeBiodiversity Rozen geven, een stekelige zaak voor de biodiversiteit?

Rozen geven, een stekelige zaak voor de biodiversiteit?

Een boeketje bloemen krijgen is altijd leuk. Zo’n attentie kan echter nadelig zijn voor de biodiversiteit. Net zoals voor elke productie en consumptie, zal de impact enorm afhangen van de transport- en teeltwijze.

Snijplanten en -bloemen zijn een zeer belangrijke economische sector. De Europese landen vertegenwoordigen ongeveer 28% van de tuinbouwteelten in de wereld en België is één van de vijf belangrijkste landen die planten en bloemen exporteren. Maar we voeren minstens evenveel planten en bloemen in, waaronder voornamelijk snijbloemen: meer dan 126 miljoen rozen in 2015. Een aanzienlijk deel van deze bloemen zijn afkomstig uit Kenia, Ecuador, Ethiopië of Maleisië.

De voornaamste milieuzorgen zijn het energieverbruik en de bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen: verwarming van de serre, levering per vliegtuig, bewaring in de frigo …

Maar er zijn ook andere bedreigingen die op de biodiversiteit wegen. De tuinbouw is een van de sectoren die het meest verantwoordelijk zijn voor het invoeren van invasieve soorten. De buxusmot is bijvoorbeeld een nachtvlinder waarvan de rupsen bladeren of de schors van de buxus verslinden. Dit insect is afkomstig uit Azië en komt sinds kort voor in België. Het is in 2008 via ingevoerde buxusplanten in Frankrijk terechtgekomen.

BeBiodiversity Rozen geven, een stekelige zaak voor de biodiversiteit?

Bovendien zijn voor de productie van sommige planten en bloemen intensieve landbouwpraktijken vereist die leiden tot grote monoculturen en een gebruik van chemische producten, met de gekende gevolgen voor de biodiversiteit in de teeltgebieden. Nemen we als voorbeeld Kenia dat 70% van de rozen produceert die op de Europese markt aanwezig zijn. Alles is geconcentreerd rond het Naivashameer dat, volgens wetenschappers, zou kunnen verdwijnen door het waterverbruik en de lozing van chemische producten die noodzakelijk zijn voor de productie van de rozen.

Dit is echter geen reden om geen bloemen meer te schenken. Er bestaan oplossingen: we kunnen kiezen voor lokale seizoensvariëteiten of voor gecertificeerde bloemen.

Wil je meer weten over deze oplossingen? Neem een kijkje op https://www.bewustverbruiken.be/artikel/labels-voor-bloemen

De overheid buigt zich ook over de productie van grondstoffen die afkomstig zijn van levende organismen (voeding, bloemen, hout, textiel …) en over hun impact op de biodiversiteit. Op 1 maart organiseert de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, in samenwerking met het “Global Nature Fund”, de Katholieke Universiteit Leuven en IPES-food, een colloquium hierover. Om deel te nemen, kan je je hier inschrijven.

Meer news

BeBiodiversity Cruises:  leuk, behalve voor de biodiversiteit…

Cruises: leuk, behalve voor de biodiversiteit…

Cruises kennen steeds meer opmars. Sinds 2009 is het aantal passagiers voor dit type vakanties gestegen van  17,8 naar 28 miljoen. Een toename van bijna 64 % die de adepten van biodiversiteit zorgen baart, vooral dan wat de cruises naar de Noord- en Zuidpool betreft.

Lees meer
BeBiodiversity Sporten in de natuur: ja, maar… !

Sporten in de natuur: ja, maar… !

In onze maatschappij die gericht is op recreatie en de band met de natuur, stellen we een sterke toename vast van sport- en toeristische activiteiten in de natuur. Vissen, paardrijden, wandeltochten, running, canyoning, klimmen, mountainbiken of kajakken zijn gedemocratiseerd en worden intussen massaal beoefend. Ze vormen dan ook een bloeiende markt voor regio’s met een natuurlijk en landschappelijk toeristisch patrimonium.

Lees meer
BeBiodiversity Koolstof compenseren om de biodiversiteit te beschermen

Koolstof compenseren om de biodiversiteit te beschermen

Vliegtuigreizen veroorzaken grote hoeveelheden broeikasgassen, die de temperatuur op onze planeet doen stijgen. Dat is echter geen reden om niet met vakantie te gaan ! Er zijn immers heel wat mooie plekjes op een korte treinreis bij jou vandaan. Als je toch het vliegtuig moet nemen, kan je de schade beperken door de koolstofuitstoot van je vlucht te compenseren, dat wil zeggen door elders een gelijkaardige hoeveelheid CO2 uit te sparen.

Lees meer
Ontdek al onze nieuwsberichten Ontdek al onze nieuwsberichten