BeBiodiversity Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit

Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit

Biodiversiteit is onze business !

 

Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De olifant met zijn serene levenskracht is het logo van Amanprana, een fairtrade merk van plantaardige en biologische schoonheids- en voedingsproducten. Dit symbool werd niet toevallig gekozen: het merk gaat voor een integrale aanpak van biodiversiteit.

De productieketen van Amanprana is milieuvriendelijk. Door producten in de handel te brengen die uitsluitend plantaardig en biologisch zijn, denkt het bedrijf na over de impact van de productie van grondstoffen op de natuur en het kiest voor kleine coöperaties die ijveren voor het intact houden van de biodiversiteit. De teelt van planten voor de cosmetica-industrie is immers vaak intensief met gebruik van pesticiden en dat soort landbouw is schadelijk voor de biodiversiteit, vervuilt natuurlijke rijkdommen en vernielt habitats. De productie van afval is een ander belangrijk probleem. Er is te veel afval dat niet wordt gerecycleerd en eindigt in de natuur. Daarom geeft Amanprana de voorkeur aan verpakking van glas of gerecycleerd karton. Er worden ook geen staaltjes uitgedeeld, die zijn immers een bron van verspilling en vervuiling door hun plastic verpakking.

Amanprana beschermt de biodiversiteit niet enkel via zijn producten maar ook via het ecologisch ontwerp van zijn kantoren. Zo zijn de vloer, de wanden en het houtskelet van duurzaam FSC-hout gemaakt en het meubilair van gerecycleerd hout. De hoofdzetel functioneert op hernieuwbare zonne- en windenergie om de voor dier- en plantensoorten schadelijke opwarming van onze planeet tegen te gaan. De werknemers worden aangemoedigd om met de fiets naar het werk te komen en krijgen duurzame werkkledij.

BeBiodiversity Amanprana – Een globale aanpak voor biodiversiteit
Chantal Voets, co-directrice d'Amanprana

Tot slot is Amanprana ook maatschappelijk betrokken met een actieve deelname aan diverse biodiversiteitsprojecten. Het merk is onder meer lid van de Slow Food-beweging, die staat voor een bewuste keuze voor kwaliteitsvolle voeding, geproduceerd met respect voor de natuur en die producent en consument opnieuw dichter bij elkaar wil brengen (korte keten). Het bedrijf werpt zich ook in de strijd tegen de vervuiling van de oceanen: door informatieve artikels te publiceren, een deel van de winst over te maken aan vzw’s voor de bescherming van de Noordzee, of door een geëngageerd sportevenement als de North Sea Challenge te organiseren.

Kortom Amanprana inspireert! Zoals Chantal Voets het verwoordt: « Wij hebben al vijftien jaar een voortrekkersrol met deze globale, inclusieve aanpak; alle aspecten van bij het begin in de ondernemingsstrategie integreren is veel gemakkelijker dan achteraf. »

Er zijn veel aanknopingspunten voor het verbeteren van de biodiversiteit in uw bedrijf:

  • via het terrein dat u bezet,
  • de inrichting van uw infrastructuur,
  • uw productieprocessen,
  • uw aankoopbeleid,
  • uw importbeleid,
  • en door uw leveranciers aan te moedigen om ook hun steentje bij te dragen.

Hulp bij het kiezen van acties of het valoriseren van uw inspanningen via www.biodiversitree.be
Download de brochure Biodiversiteit is onze business

Actus Associés

BeBiodiversity 3557Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Regie der Gebouwen: ruimtes opnieuw vergroenen

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De bouwsector heeft veel impact op de natuur en de ecosystemen: van bij de winning van de grondstoffen of productie van de bouwmaterialen en hun transport naar de werf, tot en met kwesties als thermische en geluidsisolatie. Hoe kunnen we de schadelijke impact van gebouwen op fauna en flora beperken en de betonnering een halt toeroepen?

Lees meer
BeBiodiversity 3555Belvas: geëngageerde chocolade!

Belvas: geëngageerde chocolade!

Biodiversiteit is onze business!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. Chocolade zit in het DNA van de Belgen. Ze eten er jaarlijks gemiddeld 8 kilo van. Deze zoete lekkernij heeft echter al te vaak een bittere nasmaak voor de biodiversiteit door de ontbossing en vervuiling die de productie van chocola in de hand werkt. Vanuit een bekommernis om maatschappelijke en milieukwesties is Thierry Noesen, oprichter van Belvas, een bedrijf begonnen dat biodiversiteit en gezondheid hoog in het vaandel draagt bij het maken van kwaliteitsvolle chocolade.

Lees meer
BeBiodiversity 3553Tilman: keuze voor een pesticidevrije aanpak

Tilman: keuze voor een pesticidevrije aanpak

Biodiversiteit is onze prioriteit!   Doorheen het hele land ontmoetten we ondernemers die bewust de kaart van de biodiversiteit hebben getrokken. En het is duidelijk dat ze er veel baat bij hebben. De sector van de farmaceutische industrie roept bij velen mogelijk een schrikbeeld op van vervuiling en uitbuiting. Tilman is echter een Belgisch bedrijf voor fytotherapie (kruidengeneeskunde) dat de bescherming van het milieu en de biodiversiteit ter harte neemt.

Lees meer